Compare Properties Title

Compare
You can only compare 4 properties, any new property added will replace the first one from the comparison.

News

گلزار شهدا چیذر ، امام زاده علی اکبر علیه السلام ، چیذر

چیذَر یکی از محلات واقع در منطقه ۱ شهر تهران است. چیذر در قدیم یک روستا بوده که بعداً با گسترش شهر تهران جزئی از این شهر شده است. چیذر در میان محله‌های قیطریه، دزاشیب، اختیاریه، فرمانیه و کامرانیه واقع شده است و از جنوب به بزرگراه صدر محدود می‌شود.

 آشنایی با محله و منطقه چیذر

آبادی چیذر که آن را چیزر (و بر روی سنگ قبرهای قدیمی) شیزر هم نوشته‌اند در دامنهٔ تپه‌ای به همین نام بنا شده است. این ده در خاور قیطریه و سه کیلومتری تجریش واقع شده است. املاک این ده از سوی خاور به قیطریه، از شمال به املاک جماران، از باختر به املاک رستم‌آباد و از جنوب به زمینهای دروس محدود می‌شد. سراسر این محدوده خرده‌مالک بوده است. دو کوچه معروف این ده به نامهای کوچه تکیه و کوچه امامزاده بوده و هستند.

هوای چیذر چندان خنک نیست. شب‌باد این محل باد توچال و روزباد آن باد ورامین است و باد شهریار در صورتی که شدتی داشته باشد بر این آبادی می‌وزد.

در این ده ۱۵۰ خانوار زندگی می‌کردند و به دو طایفه امینی و امام‌بیگی تقسیم می‌شدند. اکنون دو طایفه چیذری و هاشمی علیا سرشناسان این طایفه‌ها عمو ربیع از خانواده امینی و حاجی حبیب‌الله چیذری بودند. چند خانواده که از مهاجرین گرجی ساکن اصفهان بودند هم در سال ۱۳۲۷خورشیدی در این آبادی ساکن شدند.  خانواده بزرگ سیاوشی شاه عنایتی. پیشه مردم چیذر کشاورزی و گله‌داری و کارگری کارخانه ضرابخانه و قورخانه سلطنت‌آباد و کسب و دکانداری بوده است.

از باغهای معروف این ده باغ شعاع‌السلطنه است که سه دانگ آن از آن صارم‌الدوله بوده است. این باغ استخر قابل توجهی نیز داشته است.

اماکن چیذر

    امامزاده علی‌اکبر (چیذر)

    امامزاده اسماعیل بن زکریا

    باغ و عمارت فرخ‌خان امین‌الدوله

    مسجد (یک در)، تکیه (یک در)، گرمابه (۷ در)

    دکان (هفت در)

    کوره آجرپزی

    دو گورستان

    شهرداری منطقه ۷ تهران

    ورزشگاه عقیلی چیذر

    وزارت نیرو

    مجتمع ورزشی ایرانیان

    اداره بهزیستی

    حوزه علمیه قائم(عج) چیذر(و توابع : لواسان، لویزان، قلهک (امام محمد تقی علیه السلام) ، اوشان ) واحد برادران و خواهران ،  زورخانه آیت الله طالقانی

لازم بذکر است که رزمنده دلاور برادر سید محمد جوزی در این گلزار شهدا به کارهای فرهنگی مشغول است و فعالیت های چشمگیری را نیز در رابطه با دفاع مقدس و شهدا انجام داده است.

برادر سید محمد جوزی از خانواده محترم شهدا نیز می باشد که در رابطه با پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه زحمت کشیده اند و حق استادی و پیشکسوتی بر گردن ما دارند. بزودی گزارش مفصلی از زحمات این برادر عزیز تهیه و تقدیم می گردد.

…………..

عکاس: محمد  حسن اصفهانی

عکاس: محمد اصفهانی

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *