Compare Properties Title

Compare
You can only compare 4 properties, any new property added will replace the first one from the comparison.

News

گلزار شهدا اصفهان – گلستان شهدا

تاریخچه گلستان شهدا ،  شكل‏ گیری گلستان شهدا اصفهان

گلستان شهدا از مجموع تكیه‏ های لسان الارض، ملك، بروجنى ‏ها، كوهی، میرمحمّد صادقى‏ ها، و فاضلان و خواجویی تشكیل گردیده است ولی وضعیت كنونی گلستان با توجه به تخریب دیوار میان این تكایا و حفاظ و حصاری كه در سوی جنوب در كنار خیابان سجاد و در جبهه غربی در كنار خیابان فیض و در ضلع شمالی آن به كوچه لسان الارض و كوچه شهید زمانی كشیده شده است، تمامی این تكایا در یك گستره پیوسته به یكدیگر به مساحت ۱۱۳۹۶۹ متر مربع شكل گرفته است و اكنون نمى ‏توان این تكایا را از یكدیگر جدا نمود. براساس محاسبه دفتر فنی مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد دانست، اگرچه بیشتر شهدا در منطقه مركزی به مساحت ۶۴۴۳۷ متر مربع به خاك سپرده شده ‏اند و بیشتر قطعه‏ های گلستان شهدا در تكایای ملك، كوهی، بروجنى ‏ها، میر محمّد صادقی ها و قسمتی از تكیه لسان‏ الارض شكل گرفته است و تنها معدودی از شهدا در زمین‏ های تكیه فاضلان و خواجویی دفن شده‏اند.

پیش از انقلاب اسلامی، حجةالاسلام و المسلمین آقای شیخ مهدی مظاهری در تكیه كوهی و ملك شب‏های جمعه دعای كمیل با شكوهی برگزار مى ‏كرد كه چندین هزار نفر در آن شركت مى‏ كردند.

پس از شهادت آیةاللّه میرزا ابوالحسن آل رسول مشهور به شمس ‏آبادی مدرس حوزه علمیه اصفهان و امام جماعت مسجد جعفر طیار در كوچه شهید انصاری خیابان طالقانی و مسجد شیخ ‏بهایی در خیابان شیخ ‏بهایی، در سحرگاه روز ۷ ربیع‏ الثانی ۱۳۹۶هجری، آقای محمّدعلی خادم‏ المؤمنین فولادی تكیه‏ بان به منزل شهید شمس ‏آبادی دعوت و در حضور آقایان: آل رسول برادر شهید، آیةاللّه حاج شیخ باقر صدیقین، حاج محمّدبصیری و حاج عبدالجواد قهرایی قطعه زمینی به مبلغ ۴۰ هزار تومان برای دفن مرحوم شمس‏ آبادی واگذار مى ‏كند.

– مذاكره با آقای حاج عبدالجواد قهرایی، عضو هیأت امنای بقعه شهید شمس‏ آبادی كه متن قولنامه واگذاری زمین مقبره نزد وی مى ‏باشد و بنده آن را مشاهده نمودم. در مذاكره با آقای حاج محمّد علی خادم المؤمنین فولادی ایشان دریافت پول برای واگذاری زمین را تایید كردند.

پس از آماده ‏سازی قبر، جنازه آن شهید فردی آن روز با تشیع بسیار باشكوه مردم اصفهان در این مكان دفن گردید. پس از مدتی از سوی هیأت امنای بقعه با كمك برخی از مردم خیر و وجوهاتی كه مردم در صندوق مقبره مى ‏ریختند بقعه با شكوهی با آجر و كاشی بر روی قبر آن عالم شهید ساخته شد.

پس از دفن شهید شمس ‏آبادی برخی از شهدی انقلاب اسلامی در دوره حكومت نظامی در سال ۱۳۵۷ش اصفهان همچون شهید اصغر نوری و شهید سید حسین دوازده امامی در این مكان دفن شدند، ولی در هنگام اجرای مراسم هفت و چهلم و تجمع مردم بر سر قبور این شهدا دربان تكیه لسان الارض به كلانتری اطلاع مى‏ داد و مأموران مى ‏آمدند و با تیراندازی هوایی مردم را پراكنده مى ‏كردند و از برگزاری مراسم جلوگیری مى‏كردند. به همین جهت گاهی مراسم در مسجد حضرت حجت عج برگزار مى‏شد. این مسجد به وسیله آقای حاج ابراهیم ربیعی قهفرخی با همكاری حجةالاسلام شیخ مهدی مظاهری پس از تخریب تكیه قه فرخى‏ ها ساخته‏ شد. مذاكره با آقای حاج محمّد علی خادم المؤمنین فولادی بر روی كاشى‏ كاری درب ورودی مسجد نام واقف حاج ابراهیم ربیعی ثبت شده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه۱۳۵۷ شمسی و توطئه‏ ها علیه آن در كردستان و سیستان و بلوچستان بسیاری از جوانان انقلابی اصفهان برای مبارزه با این توطئه‏ ها به این مناطق اعزام شدند و برخی از آنها به شهادت رسیدند. در آغاز این شهدا را در قطعه “حمزه سیدالشهدا” در شمال غربی بقعه شهید شمس ‏آبادی دفن مى ‏كردند، ولی با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران رفته رفته گنجایش آن قطعه تمام شد و ضرورت انتخاب یك مكان دیگر بری دفن شهدا بیشتر احساس شد. به همین سبب تعمیرگاهی كه در كنار خیابان سجاد و جنوب گلستان قرار داشت انتخاب شد و به مستأجرین تعمیرگاه، شهید عباس كلانی، در خیابان جی زمین تجاری واگذار كرد و زمین تعمیرگاه از سوی شهید احمد چلمقانی اهدا شد و معاوض منازل نیز با كمك بنیاد مسكن در خیابان ۲۲ بهمن فعلی زمین واگذار گردید. قطعه زمین شهدای عملیات فرماندهی كل قوا، ثامن الائمه آزاد سازی شمال آبادان و طریق القدس (آزاد سازی بستان) در شمال و شمال غربی بقعه آیةاللّه اشرفی اصفهانی با مذاكره با مالكین آنها اهدا گردید. مثلاً آقای دكتر سید سعیدالدین سجادی در آغاز اجازه دفن یك تعداد از شهدا را داد ولی پس از شهادت پسرش همه زمین خود را در اختیار گلستان شهدا گذاشت.

سخنان آقای اكبر علیار، مدیر داخلی گلستان شهدا از آغاز سال ۱۳۶۰ ش تا ۲۲/۴/۱۳۶۳ ش، پس از نامبرده همكار ایشان آقای اسداله مكى‏ نژاد طی حكم شماره ۱۶۲۲۶ از سوی مسؤول بنیاد شهید اصفهان به عنوان مسؤول امور داخلی گلستان شهدا منصوب شد. برای حصول اطمینان از سخنان آقای اكبر علیار با استاد دكتر سید سعیدالدین سجادی، فرزند سید رضا، عضو هیأت علمی گروه جراحی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان كه مدت‏ها ریاست بیمارستان‏های شهید چمران، حضرت قائم عج، شریعتی و سعدی را بر عهده داشتند تماس گرفتم نامبرده اهدای قطعه زمین خود را به طور کامل گواهی کردند.

در اوایل سال ۱۳۶۰ شمسی مسؤولیت اداره گلستان شهدا بر عهده بنیاد شهید گذاشته شد و از سوی آن بنیاد آقای اكبر علیار برای این كار منصوب گردید. چون تا پایان سال ۱۳۶۰شمسی هیچ گونه قطعه سازی در گلستان صورت نگرفته بود برای این منظور یك هیأت اجرایی به ریاست آقای مهندس آرمان پناه و نمایندگان كارخانه ذوب آهن اصفهان، جهاد سازندگی، بنیاد شهید و نماینده امام جمعه اصفهان تشكیل گردید. طرح ساماندهی و محوطه سازی و قطعه سازی از سوی آقای مهندس افراسیابی پیشنهاد گردید و در هیأت اجرایی تصویب و قطعه سازی بر عهده ذوب آهن و محوطه و كف ‏سازی بر عهده جهاد سازندگی گذاشته شد و اقدامات لازم انجام گرفت.

با آغاز عملیات محرم در۱۱/۸/۶۱ شمسی در منطقه غرب عین ‏خوش و جنوب غربی موسیان به واسطه حضور رزمندگان اصفهان در این عملیات و به ویژه لشكر ۱۴ امام حسین، تعداد ۳۰۰ شهید به اصفهان آوردند. چون در گلستان شهدا جایی برای دفن این شهیدان وجود نداشت جلسه ا‏ی با حضور اعضای هیأت اجرایی، ریاست دادگاه انقلاب و هیأت امناء گلستان شهدا تشكیل گردید و مقرر شد با مذاكره صاحبان منازلی كه در جنوب مقبره »یوشع النبی« قرار داشت آنان به یك مجتمع مسكونی از آن بنیاد مسكن و هتلی كه در اختیار بنیاد شهید بود، انتقال داده شوند. كار انتقال و سپس تخریب منازل با كمك جهاد سازندگی، شهرداری و مردم صورت گرفت و۳۳۰قبر برای دفن شهدا آماده گردید. فردای آن روز با تشییع با شكوه شهدا در اصفهان جنازه شهدای عملیات محرم دفن شدند. به صاحبان منازل مسكونی نیز زمین معوّض داده شد و منازل آنان را ساختند.

پس از آن برای دفن شهدای عملیات والفجر یك در شمال غربی فكه، والفجر دو  در غرب پیرانشهر، والفجر ۴ در شمال غرب مریوان، چندین باب خانه مسكونی با مذاكره با صاحبان آنها و واگذاری معوّض زمین تخریب شدند و قسمتی نیز كه متعلق به تكیه ‏بان لسان الارض بود، خریداری گردید.

بدین سان كار آماده سازی قطعه‏ های گوناگون گلستان شهدا یكی پس از دیگری انجام شد و اوایل سال ۱۳۶۲ شمسی خیمه حسینی طراحی كه با كوشش مستقیم مرحوم حاج حسن حدادی ساخته شد و از آن پس مراسم شهدا و دعاهای گوناگون و مناسبت‏ها در آن برگزار مى‏گردید. هم اكنون نیز عملیات اجرایی برای احداث یك مجموعه فرهنگی و سالن سخنرانی و نمایشگاه در چند طبقه در شمال خیمه حسینی و جنب قطعه یوسف ۳ در حال انجام است.

منبع: تخت فولاد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *