Compare Properties Title

Compare
You can only compare 4 properties, any new property added will replace the first one from the comparison.

News

گلزار شهدای تهران – باغ فیض آستان مقدس امامزادگان سید جعفر و سیده حمیده خاتون علیهما السلام

      امامزادگان باغ فیض  و گلزار شهدا

زیارتگاه با صفای امامزادگان سید جعفر و سیده حمیده خاتون علیهما السلام در شمال باغ فیض قرار دارد . در این زیارتگاه ، نوادگان امام موسی کاظم (ع) مدفون هستند ، که برای دیدار امام رضا (ع) به ایران آمدند و در این مکان از دنیا رفتند .

این زیارتگاه در شمال محوطه‌ ایی وسیع ، با مساحتی بالغ بر یک هکتار و زیربنایی معادل ۶۰۰ متر مربع در دو طبقه ، در شمال حیات آن و مشرف بر درختان کهنسال و قنات قدیمی قرار گرفته است .

چنانچه از بزرگراه همت و از بخش شمالی باغ فیض وارد ابتدای خیابان اصلی آن شوید ، در سمت راست خود دو گلدسته ی بلند زیبا با تاق نمای بین آن و درب بزرگ ، که ورودی اصلی امامزاده را تشکیل می دهد ، خواهید دید . پس ازعبور از این در و ورود به یک راهروی پهن و بزرگ ، تعدادی مغازه و دفتر کار در سمت چپ و راست آن دیده می شود . شورایاری ، نمایندگی ستاد بازسازی عتبات عالیات ، انجمن خیریه ، فروشگاه محصولات مذهبی و فرهنگی . این فضا به یک سری پله عریض ختم می شود که شما را به محوطه بزرگ امامزاده خواهد رساند . از بالای پله ها که نگاه کنید ، در روبرو تعدادی درخت چنار چند صد ساله دیده می شود ، که از زیر آن قنات باغ فیض که آب زیادی دارد ، به سمت جنوب محوطه و باغ باصفای آن جریان دارد . درسمت راست درختان چنار، گلزار شهدای باغ فیض وجود دارد ، که فضای معنوی خاصی به محوطه داده است ، در سمت چپ هم مرقد چند شهید گمنام  جنگ تحمیلی قرار دارد . حیات این امامزاده از گذشته تا کنون آرامگاه بسیاری از اهالی محل بوده است ، و معمولا محل آمد وشد بستگان آنها برای قرائت فاتحه به این مکان مذهبی می باشد . البته در کنار در، یک رمپ پهن با در جداگانه نیز برای افراد ناتوان و کهنسال وجود دارد . برای ورود به صحن حرم ، پس ازبالا آمدن از چند  پله سنگی واقع در شمال محوطه امامزاده ، وارد ایوان صحن می‌شوید ، که دارای یک در بزرگ اصلی و دو در کوچک در سمت چپ و راست آن برای ورود جداگانه خواهران و برادران در نظرگرفته شده است .معمولا درب بزرگ به غیر از ایام مراسم بزرگ ، بسته می باشد . 

 این امامزاده یکی از معدود یادگار‌های بافت قدیمی روستای باغ فیض می باشد . بنای امامزاده در گذشته به صورت بنایی ساده خشتی و دو گنبد گلی در بین باغ‌های متعدد میوه و زمین‌های کشاورزی این محله واقع شده بود .

امامزادگان جعفر و حمیده خاتون علیهما السلام که از نوادگان امام موسی بن جعفر علیه السلام هستند ، به گفتهٔ اهالی قدیمی و مطلع باغ فیض این دو بزرگوار که خواهر و برادر بوده‌اند ، در کودکی برای دیدن امام رضا علیه السلام راهی ایران شده بوده اند ، که در بین راه در این روستا دچار بیماری شده و رحلت می‌کنند و در همین محل دفن می‌شوند .

 قدمت و پیشینهٔ دقیق بنای این امامزاده مشخص نیست ، اما وجود چند درخت تنومند و کهنسال گردو، بید و چنار در صحن و حیاط این امامزاده که سن آن‌ها به ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال می ‌رسد و همچنین عبور قنات از وسط حیاط امامزاده ، حاکی از قدمت طولانی این بنا دارد .

از این دو امامزاده شجره نامه‌ای در دست نیست ، اما به گفته اهالی قدیمی محله باغ فیض زائرین امامزادگان جعفر و حمیده خاتون علیهما السلام از ابتدای دفن این دو بزرگوار در این محل آثار و برکاتی زیادی از ایشان دیده‌اند ، که گواه آن است که آن‌ها از ذریه و فرزندان ائمه معصومین علیهما السلام می باشند و نفوذ معنوی که این بزرگواران در بین اهالی منطقه دارند ، نشانه‌ مراتب و کرامات ایشان می باشد .

همچنین وجود مرقد اسدالله حسین مردی (طرشتی) که به دلیل استجابت نذرش از این بزرگواران ، دربی چوبی را صد سال پیش در حرم این امامزادگان نصب کرده بود و نیز قبور بزرگانی چون آیت الله ملایری ، آیت لله اصطهباناتی و… که افتخار هم جواری با امامزادگان را داشته اند و بالاخره وجود مزار ۴۷ شهید و همچنین پنج شهید گمنام در صحن این امامزاده و سیل جمعیت زوار، واقفین و خادمین ، گویای مقبولیت و محبوبیت این دو بزرگوار است.

  اکنون صحن متبرکه امامزادگان جعفر و حمیده خاتون علیهما السلام ، زیارتگاه دوست داران و عاشقان اهل بیت علیهما السلام شده است و سالانه پذیرای صد‌ها هزار زائر مشتاق است که برای آرامش معنوی و رفع مشکلاتشان به زیارت این محل مقدس می ‌آیند.

به برکت انقلاب اسلامی بنای سنگی و گنبد گلی امامزادگان جفعر و حمیده خاتون علیهما السلام ، که چندین بار مرمت و بازسازی شده است ، در سال ۱۳۶۸ بازسازی و تکمیل و بنای گلی آن به صورت شیروانی و پیازی شکل می شود.

بنای آجری بقعه از سال ۱۳۷۰ مورد بازسازی مجدد قرار می گیرد . سقف حرم تماماً آینه کاری و با نصب روشنایی بزرگی در سقف آن ، جلوه خاصی به صحن حرم داده است .

سال ۱۳۷۶ دو ضریح چهارگوشِ مشابه و مشبک با ترکیبی از نقره و آب طلا به برای دو امامزاده  که در فاصله ۵/۵ متراز همدیگر قرار دارند ، ساخته شد و روی دو سنگ مرمرین قرار گرفت . ضریح سمت راست امامزاده جعفر (برادر) و ضریح سمت چپ مربوط به حمیده خاتون (خواهر) است.

بنای فعلی شامل یک ایوان ، شبستان و فضای جانبی مسقف ، زیبا و بزرگی برای برگزاری مراسم بویژه در فصل سرماست . در ساقه گنبد ۸ پنجره آهنی به نشانه ستاره هشت پر اسلامی کار گذاشته شده و معماری بنا کاملاً اسلامی و سنتی است.

تزئینات داخلی شبستان شامل آینه کاری و آجر کاری به سبک جدید است و جایگاه گنبد در وسط شبستان آینه کاری شده است . آینه کاری‌ها ، هنر استاد علی یاسینی اراکی و آجر کاری داخلی ، نما و همین طور کاشی کاری‌های قبلی و ایوان ورودی با هنرنمایی ، استاد محمد افتخاری اراکی رقم خورده است.

خیریه حضرت زینب سلام الله علیها که دفتر آن در ورودی امامزاده واقع شده است ، سالانه هزینه جهیزیه ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر از دختران نیازمند را تامین می کند . دفتر ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز در یکی از همین غرفه‌ها جهت جمع آوری نذورات مردمی مستقر است.

ساخت ضریح مطهر حضرت مسلم فرزند عقیل بن ابی طالب علیه السلام برادر امام علی علیه السلام  نیز در فضای کارگاهی و در مقابل دیدگان زائرین و علاقه مندان در جوار مرقد مطهر امامزادگان سید جعفر و سیده حمیده خاتون علیهما السلام یکی از ویژگی‌های این بقعه متبرکه محسوب می‌شود ، که ساخت آن به مدت ۲۰ ماه به طول می‌انجامد.

در سال‌های اخیر این مکان مذهبی از نظر فعالیت‌های فرهنگی جزء امامزادگان پویا و فعال بوده و این مجموعه با یاری و هزینه‌های مردمی توانسته در خود کتابخانه ، مجتمع فرهنگی ـ ورزشی ، سالن اجتماعات و… را ایجاد نماید.

یکی دیگر از فعالیتهای جنبی این محل طب سنتی است ، که اخیرا مورد استقبال شدید مردم و مراجعه از نقاط مختلف تهران برای درمان به این محل شده است .

توجه :

از همه اهالی محترم باغ فیض که عکس قدیمی و یا مطلب  معتبر در مورد تاریخچه این امامزادگان بزرگوار در اختیار دارند ، درخواست می شود آن را برای تکمیل این بخش و استفاده عموم به این وبگاه ارسال نمایند .

 

منبع: خبرنگار مذهبی خبر محله باغ فیض


 

آدرس سنگر مجازی شهدای باغ فیض     اینجا

 

و پنج شهید گمنام

http://mazareshahid.ir/3295

 

http://mazareshahid.ir/3820

 

http://mazareshahid.ir/8894

 

http://mazareshahid.ir/10484

 

http://mazareshahid.ir/48470

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *