Compare Properties Title

Compare
You can only compare 4 properties, any new property added will replace the first one from the comparison.

News

گلزارشهدا لویزان – امامزاده پنج تن

 امامزاده پنج تن (ع) سومین گلزار شهدای تهران است

امامزاده پنج تن (ع) لویزان، مزار ۵ تن از نوادگان ائمه گرانقدر و مزار۱۵۴ شهید استان تهران است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان ، امامزاده پنج تن (ع) در منطقه 4 تهران و در محله لویزان واقع شده است و ملجأ و ماوای بسیاری از زائران و دوست داران اهل بیت (ع) است و بویژه در روزهای پنجشنبه به جهت مدفون بوده بسیاری از شهدا و از این دنیا رفتگان منطقه لویزان با جمعیت و استقبال مردم مواجه می شود.

امامزاده پنج تن (ع) لویزان

براساس این گزارش ، در محل این امامزاده؛ پنج بزرگوار (امامزاده حسین (ع) ، امامزاده سالم (ع)، امامزاده ابوطالب (ع)، امامزاده صائم (ع) و امامزاده رحیم (ع)) که از نوادگان سه ائمه گرامی هستند، مدفون می باشند.

امامزاده حسین (ع) ، امامزاده سالم (ع) و امامزاده ابوطالب (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) هستند. امامزاده صائم (ع) از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) و از برادرزاده های امامزاده عبدالعظیم حسنی (ع) و امامزاده رحیم (ع) از نوادگان امام صادق (ع) می باشند.

امامزاده پنج تن (ع) لویزان

براساس این گزارش، از زمانی که امامزاده حسین (ع) که از فرماندهان قیام اطروش بودند ، در منطقه حریزان ( اطراف شهر ری قدیم ) به شهادت رسیدند ( حدود سال ۳۰۰ هجری) این مکان تبدیل به امامزاده گردید ، سایر امامزادگان به مرور زمان به واسطه دفن امامزاده حسین (ع) در این منطقه ساکن شدند و اینجا را تبدیل به یک مکان مذهبی و مرکز تشیع در اطراف شهرری قدیم نمودند. اساس قداست امامزاده به سبب شهادت امامزاده حسین (ع) می باشد و مابقی بزرگان به مرگ طبیعی از دنیا رفتند.

از دوره سلجوقی این مکان، یک بقعه ۷ متر در ۷ متر بوده و یک ضریح چوبی قدیمی در آن قرار داشته است . اما از سال ۱۳۷۶ به همت سازمان اوقاف ، مرحوم اربابی که از اساتید قرآن در این مکان بوده اند و هم چنین اهالی محل ، عملیات تغییر و تعمیر این مکان زده شد و از حدود سال ۸۲ به شکل فعلی در آمده است، به طوری که در حال حاضر قریب ۱۳۰۰۰ نفر جمعیت در مراسم شب قدر امامزاده شرکت می کنند .

این امامزاده دارای یک فضای بزرگ اطراف ضریح به همراه ۴ رواق کوچک در چهار طرف می باشد که آینه کاری کم نظیری دارد و در نوع خود یک سازه به یاد ماندنی است.

همچنین، علاوه بر دفن امامزادگان گرامی در این مکان ، حدود ۱۵۴ شهید نیز در این امامزاده مدفون هستند و امامزاده پنج تن سومین گلزار شهدای استان تهران بزرگ می باشد . از شهدای شاخص این مکان می توان به شهید محسن رضاییان (خلبان هواپیمایی ایرباس که هواپیما آمریکا را سرنگون نمود) را نام برد.

اخیرا جانباختگان حادثه منا ، مرحوم رکن آبادی به همراه دو تن از مسئولین وزارت امور خارجه مرحوم فهیما و مرحوم حسینی مقدم نیز در این مکان مدفون شده اند.

این گزارش می افزاید: یکی از خادمان امامزاده پنج تن (ع) که ۶ سال خادم حرم است، در خصوص خاطره شخصی اش اینگونه عنوان می کند که  چندین سال پیش برای همسرم مشکلی پیش آمده بود و از من خواسته بود تا در حرم برای او دعا بکنم. هربار که دست به دعا بر می داشتم در حق نیازمندان و حاجتمندان دعا میکردم و نمی توانستم به صورت شخصی حاجتم را بیان کنم. اما به یکباره در همان شب خوابی دیدم و در خواب به من گفته می شد که حاجت خود را بیان کن. حس و حال غریبی در خواب داشتم و به بیان مشکل همسرم پرداختم. فردای آن روز مشکل همسرم به کلی حل شد و امر به طور یقین از کرامات پنج امامزاده بزرگوار است.

در ابتدای فعالیتم در حرم خانمی شب سه شنبه از شیراز به اینجا آمده بود که متاسفانه نوه های دختری اش پس از تولد بلافاصله فوت می کردند و این بار برای دعا به موجب سلامتی نوزاد تازه متولد شده به امامزاده آمده بود. متاسفانه در همان شب بچه به کما رفت و این خانم بسیار متاثر شدند . یک صلوات نذر سلامتی امام زمان و پنج صلوات برای پنج تن نذر می کنند و به شکل معجزه آسایی این نوزاد همان شب از کما خارج می شود.

 

منبع: خبرگزاری شبستان

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *